Okänd titel

Okänd titel
Bild: Catja Malmberg

lördag 17 oktober 2015

Kapitel 3. Svens mamma. Skrivet av klass 4 C


Svens mamma

-          Jag måste berätta för far!

Sven börjar springa tillbaka mot byn.

-          Nej stanna! ropar flickan. Vänta!

Sven stannar inte. Men plötsligt står flickan framför honom. Det är som om hon växer upp ur marken som en snabbt växande svamp.

-          Du är en häxa! utbrister Sven. Ur vägen!

Han knuffar undan henne. Eller försöker knuffa undan henne. Men hon rör sig inte ur fläcken. Och plötsligt kan inte han heller röra sig. Han är som fastvuxen i marken.

-          Du måste lyssna på mig nu! Jag vet inte om din far är god.

Sven är på väg att försvara sin far och säga att det är han visst. Men han sväljer orden. Han har under den senaste resan sett hur självupptagen hans far är. Hur mycket han bryr sig om rikedomar. Och hur hänsynslös han är mot människor i byarna som de har rövat i.

Men Sven vill veta sanningen. Lever hans mamma fortfarande? Hans far har alltid sagt att hon dog när Sven var ett spädbarn. Att han blev matad med komjölk. Sven tar handen mot bröstet. Där hänger smycket som han ärvt efter sin döda mor. Fast nu är hon kanske inte död? Flickan säger att hans mamma lever! Det snurrar i huvudet på honom.

-          Släpp loss mig din häxa! Jag vill gå till far.

Sven börjar gråta.

-          Du visste inte att din mor lever eller hur? Din far har ljugit för dig. Fundera på om en god far ljuger om en sådan sak, säger flickan bestämt.

Sven kan plötsligt röra på sig igen. Fötterna släpper från marken.

Men han vill inte springa mer. Istället sjunker han ner på marken. Flickan har en kolt och ett par läderskor på sig. Svens fötter är barfota och alldeles svarta av smuts.

-          Vad heter du? frågar flickan.

-          Sven, snörvlar Sven.

-          Jag heter Tora. Om du bara vill lyssna så kan jag berätta allt för dig.

Men Sven måste veta om flickan talar sanning. Han reser sig upp och springer ner mot stranden. Han snubblar flera gånger men når till slut fram till strandkanten.

-          Mor! Skriker han ut mot båten som guppar allt längre och längre ut på havet. MOR!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar