Okänd titel

Okänd titel
Bild: Catja Malmberg

onsdag 21 oktober 2015

Kapitel 5. Hemligheter. Skrivet av klass 4 C


Hemligheter

Sven ser hur alla Olovs män springer till båten. De startar sin jakt för att komma ifatt båten med Sven i.

Sven tittar på kvinnan som tydligen är hans mamma. Han känner sig arg och glad på samma gång.

-          Sätt dig ner, Sven. Du är alldeles blek.

Kvinnan smeker hans kind.

-          Rör mig inte! säger Sven.

Hon tror tydligen att allt ska vara som om ingenting har hänt. Som om hon inte har varit försvunnen i 12 år.

Sven gör som hans far skulle ha gjort. Han spottar på hennes fötter.

-          Jag förstår att du är arg på mig. Men det finns skäl till att jag har varit försvunnen.

Sven tittar efter sin far som kommer i båten bakom dem. Kommer de att komma ifatt?

-          Tora, kan du ta fram en filt till Sven? Han fryser.

Sen börjar kvinnan berätta. Att hon heter Siv. Och att hon för många år sedan flydde ifrån Olov. De bråkade jämnt. Siv ville inte att Olov skulle plundra och döda. Men Olov ville aldrig lyssna på henne. En dag kom Siv över en magisk ring. Hon visar den för Sven. Den ser ut som en orm som slingrar sig runt fingret.

-          Med den på fingret kan jag utöva magi. Och jag kan lära andra att utöva magi. Det är en trollring från tidernas början.


-          Har du lärt Tora häxkonster? frågar Sven


-          Ja, det har jag. Jag var tvungen att fly när jag hade hittat den. Jag visste att Olov skulle ta den ifrån mig om han visste vad den kan göra. Han hade använt den för att bli rik. Om ringen tas bort från mitt finger så kan jag inte trolla mer. Och inte de som jag har lärt upp heller. Toras magi försvinner om ringen tas bort från mitt finger.


Båten kommer ut på större vatten och det börjar gunga kraftigt. Det finns fler människor på båten. Sven undrar om de känner till allt som Siv pratar om.

-          Finns det fler hemligheter som jag bör känna till? frågar Sven.


-          Jo, det finns det. Men vi tar en sak i taget, svarar Siv och drar Tora till sig.

Hon ger dem båda en kram.

Plötsligt börjar männen på båten att skrika. De pekar upp mot himlen.

-          Titta!
 
Och plötsligt hörs en stor smäll!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar